Gods character - Bill Payne - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Gods character - Bill Payne - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Gods character - Bill Payne

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

09 Oktober 2012 | Nederland, Heerde

Helloo jong en lui!

Ik heb beloofd jullie nog wat te vertellen over vorige week, want er is in die week veel gebeurd!
Het ging over Gods karakter. Bill Payne - een man van Canada rond de 55 jaar - sprak daarover. Ik dacht: "Oooh, dan krijgen we gewoon te horen wat Gods karakter is.. liefde, genade je weet wel, en dat dan een beetje uitgewerkt."
Nou hier heb ik dus volledig de plank misgeslagen en voortaan onderschat ik thema hier op DTS niet meer, want de eerste dag was het al meteen raak! De week ging namelijk niet alleen over Gods karakter, maar ook hoe wij God zelf zagen en wat voor beeld wij van Hem hebben. Kennen wij Gods karakter wel écht?

Hier zijn de hoogtepunten van de week die vooral mij heel erg hebben geraakt. Het was soms moeilijk, maar ik ben er van gegroeid!

Bill Payne begon met het praten over 'the Truthbox'. Dit heeft ieder mens en ieder mens slaat daar zijn waarheden in op. Deze waarheden komen overeen met de realiteit, maar soms ook niet. Soms kunnen we een leugen als waarheid zien, maar komt deze dus niet over met de realiteit. Wanneer wij een leugen geloven, maar deze als waarheid zien, zijn we misleid.
Dit kan ook zo zijn als we het hebben over wat voor beeld wij van God hebben. Vaak weten we wel dat God liefde is, dat Hij van ons houdt, maar geloven we het ook echt? Is het waarheid voor ons?

Wat er bij mij die maandag heel erg dwars zat, is dat ik wist dat ik een verkeerd beeld had van God. Ik voelde me namelijk, nog voordat ik op DTS kwam, soms als een farizeeër in Gods ogen. En ja, God verafschuwde farizeeërs en daarom ook mij! Ik had het gevoel dat Hij mij niet accepteerde en dat ik mijn best moest doen om in Zijn aanwezigheid te zijn. Die maandag wist ik dus dat ik misleid was, dat ik heb getwijfeld aan wat Gods karakter is (namelijk dat Hij mij altijd accepteert, dat Hij mij niet verafschuwt en ECHT van mij houdt), maar ik kon die misleiding niet omzetten in waarheid. Ik moest eerst aan mezelf werken en aan het beeld dat ik had.
Die dinsdag heb ik heel de dag gevast; ik wilde God echt laten zien dat ik antwoord en openbaring wilde over hoe Hij is. Woensdag was ik nog steeds een beetje in een dip.
Donderdag echter, na het evangeliseren in Apeldoorn, voelde ik me veel beter. Ik voelde echt de liefde van God voor mensen op straat. Ik wilde ze zo graag vertellen over God. We hebben gebeden met jonge meisjes op straat en een meisje had ook mijn telefoonnummer gevraagd (lang verhaal) en ik heb gezegd dat ze dat mocht gebruiken om vragen te stellen over het christendom. Die volgende dag kreeg ik een smsje dat ze respecteerde wat wij aan het doen waren, dat ze met haar groepsleider had gepraat over het geloof - ze zit in in een instituut - en dat ze echt een speciaal gevoel had na het bidden. Nouuu ik vond dat echt zo gaaf!

God heeft me echt geholpen om anders te gaan denen over mezelf en daardoor ook over Hem. Hij heeft me laten zien dat ik ECHT waardig ben en niet alleen de mensen om mij heen. God wilt mij ook, God wilt iedereen.
Dit werd voor mij nog zoveel meer waarheid, toen Bill op een gegeven moment dit vroeg:

"Waarom is de mens eigenlijk gemaakt? De drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) hadden toch een perfecte relatie? Ze hadden toch perfectie liefde met elkaar? Het was niet zo dat God ons heeft gemaakt, omdat hij alleen was of verveeld was. Dat zou wat zijn als wij in de hemel komen! Heeft Hij ons gemaakt omdat Hij iets miste in Zijn leven? Nee, want dat zou betekenen dat wij degenen zijn die God hebben gered van zijn probleem! (Zo ging Bill Payne nog even door met redenen waarom God ons NIET zou hebben gemaakt, want al deze redenen zouden concluderen dat God imperfect zou zijn en dat hij ons gebruikt om dit probleem op te lossen. Is eigenlijk wel leuk om een keer te lezen!)

Maar wat Bill toen zei, vond ik écht geweldig.
De Vader, Zoon en de Heilige Geest hadden een perfecte relatie. Ze hielden van elkaar en er was megaveel liefde. Ze gaven elkaar cadeaus en waren er voor elkaar. God - dus de drie-eenheid - wilde deze liefde vergroten! Ze wilden dat meer mensen van deze liefde zouden genieten en een perfecte relatie zouden hebben samen met hen! God heeft ons dus niet gemaakt om Zijn koninkrijk te vergroten. Daarom was ik het ook niet helemaal eens met de preek van zondag. Het is nu wel een doel van ons, maar ik geloof niet dat wij daarom zijn gemaakt. God heeft ons ook niet gemaakt omdat Hij egoïstisch is en wilt dat wij Hem aanbidden. Nee, Hij wilt dat wij meedelen in zijn liefde! Als het ware zijn wij een cadeau van God aan God! Wij zijn gemaakt om relaties aan te gaan met God en met anderen.
Dit idee heeft Hij ook in de gezinnen gelegd. Man en vrouw houden van elkaar en uit deze liefde nemen zij een kind. Zo ziet God ons ook; als Zijn kind en Hij is onze vader. Wat je ook doet, Hij houdt onvoorwaardelijk veel van je. WAAUW! Zo gaaf :D

Het drong echt tot me door hoe God mij zag. Ik weet dat ik er nog niet helemaal ben en dat er nog steeds leugens aankloppen, maar ik ben op weg.
Zo heeft Bill nog veel meer verteld wat echt voor openbaring bij mij zorgde. We hebben over het Oude Testament gepraat en dat wij God vaak zien als een boze God en dat Jezus in het Nieuwe Testament de 'boze God' koest houdt of iets dergelijks en de mensheid redt.. Maar nee, God is liefde en Zijn motivatie is ALTIJD liefde. Hij was dezelfde, is dezelfde en zal dezelfde zijn. Wij zijn degenen die veranderen.

We hebben ook gepraat over 'waarom is er dan kwaad op de wereld' en hoe wij mensen willen weten waarom God dit toelaat of doet. Ik zou jullie hier meer over willen vertellen, omdat ik hier ook moeite mee had! Maar wat ik voor nu wil zeggen, is dat God alles uit liefde doet. Al het goeds komt van Hem en Hij heeft niet heeft gewild dat er kwaad op de wereld is. God is onschuldig. Als jullie meer daarover willen weten of hoe dat dan zit met het Oude Testament, mail me alsjeblieft!

Nog even kort iets wat Bill heeft aangekaart: wij hebben vaak goede en slechte dagen. Op goede dagen bedanken we God voor zijn goedheid, Zijn liefde en wat Hij voor ons doet. Je hebt een geweldige dag! Maar als we een rotdag hebben, vragen we ons af waar God is, of Hij wel écht van ons houdt en waarom er allerlei nare dingen gebeuren. Maar Gods liefde is voor jou is onvoorwaardelijk. ONS geloof is voorwaardelijk. We kijken vaak teveel naar de omstandigheden en trekken dan Gods karakter in twijfel. Je vertrouwt meer op de omstandigheden dan wat God zegt over jou, over situaties en over zichzelf! Op die manier mogen wij altijd op Hem vertrouwen en ook op slechte dagen Hem prijzen voor wie Hij is. Want God blijft altijd dezelfde.

Deze week was dus echt een goede week voor mij. Zoveel geleerd en zoveel openbaring! Echt geweldig :)

Hopelijk vinden jullie mijn blogs nog een beetje leuk en interessant! Dank jullie wel dat jullie het lezen! Gaat het goed met jullie?

Heel veel zegen!

Groetjes


  • 09 Oktober 2012 - 20:56

    Hans:

    Lieve Elisa,
    Bedankt voor je geweldige enthousiaste verslag[en]!
    Je bent nog maar aan het begin, maar zo te lezen
    ben je helemaal op je plek.
    Geniet er maar van met volle teugen en groei maar door!
    Door mensen heen heeft God je heel veel te vertellen, elke dag
    een beetje. Je bent bezig aan de bouw van iets heel kostbaars!
    Ik wens je Gods voortdurende nabijheid toe, vooral ook in
    dagen van moeite!
    Lieve groeten en Shalom!

    h a n s




  • 09 Oktober 2012 - 20:56

    Hans:

    Lieve Elisa,
    Bedankt voor je geweldige enthousiaste verslag[en]!
    Je bent nog maar aan het begin, maar zo te lezen
    ben je helemaal op je plek.
    Geniet er maar van met volle teugen en groei maar door!
    Door mensen heen heeft God je heel veel te vertellen, elke dag
    een beetje. Je bent bezig aan de bouw van iets heel kostbaars!
    Ik wens je Gods voortdurende nabijheid toe, vooral ook in
    dagen van moeite!
    Lieve groeten en Shalom!

    h a n s




  • 09 Oktober 2012 - 20:56

    Hans:

    Lieve Elisa,
    Bedankt voor je geweldige enthousiaste verslag[en]!
    Je bent nog maar aan het begin, maar zo te lezen
    ben je helemaal op je plek.
    Geniet er maar van met volle teugen en groei maar door!
    Door mensen heen heeft God je heel veel te vertellen, elke dag
    een beetje. Je bent bezig aan de bouw van iets heel kostbaars!
    Ik wens je Gods voortdurende nabijheid toe, vooral ook in
    dagen van moeite!
    Lieve groeten en Shalom!

    h a n s




  • 09 Oktober 2012 - 21:03

    Emar:

    Awesome!! :)

  • 09 Oktober 2012 - 22:00

    Corrie:

    Lieve Elisa,
    Wat geweldig dat je zo bemoedigd wordt En dat je ook zoveel leert over jezelf en vooral over God.
    Het is geweldig om zo onder de dauw van de Heilige Geest te zijn de hele week. Houdt het allemaal vast wat je leert. En het is waar, God verandert niet, wij veranderen en we moeten echt 's morgens tegen onszelf zeggen dat God onvoorwaardelijk van ons houdt! Hoe wij ons ook voelen!
    En je verhaal is echt heel interessant om te lezen. Dus blij dit doen, want hier wordt ik (wij) ook door bemoedigd!
    Liefs van Corrie (en Rick natuurlijk)

  • 10 Oktober 2012 - 20:53

    Demi:

    Hee Elies! Gaaf om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt! Ik denk dat je daar wel je plekje hebt gevonden. Ik ben heel benieuwd om te lezen hoe het met je gaat. Ik reed van de week nog langs de Kralingerweg en toen moest ik nog aan je denken haha.

    Veel plezier nog daar, kus van Demi

  • 15 Oktober 2012 - 09:36

    Manya:

    Heee liessiepiessie,

    Vet gaaf man. Hoop dat ik je nog ff zie voordat je op uitzending gaat:D.

    liefs

  • 16 Oktober 2012 - 18:19

    Ferdy Korpershoek:

    Elies!

    Leuk om weer te lezen! Ik vind het zo geweldig om door je blogs heen te zien dat je er zo naar verlangt om God beter te leren kennen! Volgens mij slurp je alles binnen wat je leert, ook al zijn bepaalde dingen een proces. Ga daar lekker mee door!

    Groetjes, Ferdy

Tags: Heidebeek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heerde

DTS, here we come!

Nog twee weekjes en dan is het zover; dat ga ik naar DTS! DTS betekent Discipelship Trainings School. Drie maanden zal ik daar les krijgen in Heidebeek en verblijf ik met ongeveer 25 andere studenten in een studentenhuis - wat voorheen een oud bejaardenhuis was - in Epe. Dit studentenhuis heet LIHT; Licht In Het Donker. Elke dag heb ik daar ontbijt om 07:00.. Lekker vroeg en ik ben al zo'n ochtendmens. Dat wordt dus gezellig! Daarna fietsen we met zijn allen naar het gebouw in Heidebeek om daar vervolgens les te krijgen en middag te eten - altijd warm. Lekker!
Elke week bespreken we een ander thema en krijgen we gastsprekers. Ook is er tijd voor aanbidding en muziek.
In deze drie maanden hoop ik te ontdekken wat God met mij wil en wat Zijn plan is met mijn leven. Ik hoop mijn identiteit in Hem te vinden en de relatie tussen mij en God te verbeteren. In deze drie maanden heb ik dus erg veel zin!
Maar de volgende drie maanden zijn ook zeker niet mis; dan wordt de groep in tweeën (of drieën) gesplitst en gaan we naar het BUITENLAND! Waarschijnlijk naar een ver land, anders heb ik mijn vaccinaties voor niets gehaald. Denk daarbij aan een land in Azië.

Dit wordt dus mijn avontuur het komende half jaar en als je wilt kan je dit avontuur meebeleven op dit blog. Leuk hea :)?

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2013

I'm back in Holland!

11 December 2012

Laatste bericht

07 December 2012

Mijn laatste blog voordat ik wegga!

24 November 2012

The Bible & The Kingdom of God

17 November 2012

De liefde van God & relaties
Elisa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 7898

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 01 Maart 2013

DTS, here we come!

Landen bezocht: