Discipelship & The Cross - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Discipelship & The Cross - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Discipelship & The Cross

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

03 Oktober 2012 | Nederland, Heerde

Hallooo allemaal!

Sorry voor het late bericht, maar internet hier is best wel een ramp. Gelukkig heb ik nu toegang tot internet en kan ik jullie weer wat vertellen over vorige week :) Hopelijk kan ik deze zondag weer vertellen over deze week, want er is al veel gebeurd!

Eerst zal ik vertellen waar deze DTS voor staat; elke DTS heeft nameljik een bepaald thema. Deze DTS heeft als thema 'Committed to build'. Het bouwen van een relatie met God, met anderen, de fundering van je geloof en nog veel meer. De tekst die hierbij hoort is lucas 14:27-33. Het gaat echt om toewijding en discipelschap.
Ik heb vaker gehoord over discipelschap, maar dit keer drong het echt tot me door. Je moet dingen opgeven als je toegewijd wil zijn. Het is niet iets wat je doet, maar wie je bent en wie je wilt zijn. En wij streven ernaar om op Jezus te lijken. Toewijding gaat om keuzes maken en niet wachten 'op iets beters', ervoor gaan, ook als het niet leuk is of moeilijk wordt. Dit was samengevat een beetje onze inleiding, daarna kregen we een hele week les van Andrew Boonstra (ca. 45) uit Australië over Discipelschip & The Cross.

Ik ga niet vertellen wat hij allemaal heeft verteld; wel ga ik iets vertellen wat mij vooral heel radicaal voor Jezus heeft laten kiezen.
En dat was het volgende.

Andrew had het over discipelschap. Dit betekent dat het niet gaat om de dingen die we doen, maar op wie wij uiteindelijk willen lijken. En dat is Jezus. Het staat ook in de Bijbel; wij zullen de dingen gaan doen die Jezus heeft gedaan en nog meer. Wij kunnen op Jezus lijken als wij Hem nastreven, op de voet volgen, luisteren naar wat Hij zegt en voor Hem te kiezen elke dag. Dat klinkt heel makkelijk, maar is heel moeilijk. 'Maar ik zou dat best willen!' dacht ik. Toen kwam Andrew met het volgende:

'Waarom is het dan zo dat sommige christenen steeds maar de grens opzoeken? Tot waar kan ik gaan, zodat ik nog net een christen lijk, maar ook nog een beetje kan proeven van de andere wereld? Tot waar kan ik gaan, dat er geen verdenking van andere mensen komt dat ik misschien niet zo'n goede christen ben. Wat is er met de christen gebeurd waar geen verdenking aan te pas komt? Wij willen toch op Jezus lijken?'

INDERDAAD! Wow, dat trok me zo erg. Ik probeerde altijd Jezus te volgen, maar leefde zeker weten op de grens. Ik dronk soms teveel en deed meer dingen die net door de beugel konden. Ik zeg niet dat je niet mag drinken, tuurlijk mag dat. Maar doe het met mate. En ik zeg niet dat je geen lol mag hebben, maar ik ging mezelf wel afvragen: "Wat wil ik? Ik wil dat mensen Jezus gaan leren kennen! En hoe kan dat? God kan dat door mij heen! Wat voor beeld wil ik dan geven? Ik wil Jezus reflecteren!"
Hoe doe ik dat? Door op Jezus te gaan lijken."

Quote Andrew:"Jij bent misschien wel de enige 'Jezus' die iemand in het buitenland zal ontmoeten en hoe wil je dan dat mensen jou zien?"
Wauw! Dit wil ik echt nastreven en ik wil echt op Jezus gaan lijken, zodat mensen zullen zien wie Jezus is! Ik wil niet meer op de grens leven, maar mijzelf aan Hem toewijden. Dat is zwaar, maar ik ga het doen.
Voor degenen die hier enthousiast over worden en willen weten hoe dat dan in zijn werking gaat, ik heb nog veel meer hierover gehoord en geleerd van Andrew, dus vraag gerust meer of mail me!

(Ik zie dat mijn blog alweer lang wordt, ik wil nog één ding vertellen van al de dingen die me hebben geraakt vorige week!)

Dinsdag kwam Corrie Oosterhuis wat vertellen over gebed en voorbede.
Met voorbede creëer je iets wat er nog niet was. Als wij bidden voor gerechtigheid, dan zal er gerechtigheid komen op de plaats waar ongerechtigheid is. Je verandert als het ware de situatie. Vertrouw erop dat God het ook gaat doen, want Hij KAN het!
Bijvoorbeeld je zit met een probleem. Je kan daar op twee manieren mee omgaan:
1) Je gaat bidden naar God en je voelt je verslagen. Het probleem is zo groot en je bid met gebogen rug. Je gaat God vertellen hoe groot het probleem is en zit er over in. Je hebt het gevoel dat je in een tunnel zit en je er niet uit komt.
2) Je gaat bidden naar God en Hem bedanken voor wie Hij is. Je gaat Hem groot maken en proclameren dat Hij alles kan. Hij is groter dan mijn probleem en je gaat op de bres staan. God is groter dan elk probleem. Door Hem te bedanken voor de dingen die positief in je leven zijn, door zijn karaktereigenschappen op te noemen, ga je vertrouwen op Hem en het licht in de tunnel zien. Hij kan elk probleem tegengaan; Hij is GOD!

God is groter dan onze problemen en dat mogen we proclameren. Dat is niet makkelijk en soms misschien onmogelijk, maar het werkt! Verblijd je ten alle tijden (staat in de Bijbel dacht ik :P).
Ik weet dat dit heeeel makkelijk gezegd is, want soms voel je je echt verschrikkelijk en is een probleem niet zomaar een probleem. Dit heb ik in mijn eigen familie ervaren en dan wordt het een proces waar iemand doorheen moet. Soms is het dan heel moeilijk om positief te blijven als het heel lang duurt. Maar geef de moed niet op, GOD KAN HET!

Ik moet zeggen, ik heb deze week erg veel strijd en ben een beetje aan het worstelen met het beeld dat ik van God heb (want dat is het onderwerp deze week, daar zal ik zondag mijn blog over houden). Zouden jullie kunnen bidden dat Hij zichzelf echt mag openbaren en dat de dingen die ik verkeerd heb gedacht over Hem mag gaan veranderen? Ikzelf doe dit ook, want Hij kan elk probleem aan! Misschien klinkt dit voor sommigen raar, maar dan kan je me mailen en dan kan ik er meer over vertellen!

Vanavond gaan we lekker chinezen met zijn allen, woeeeh!

Sorry voor de weer lange blog en ik weet niet of ik kan beloven dat de volgende korter wordt; deze week heeft heeeeel veeeel impact op mij! Als jullie het echt vervelend vinden, zal ik proberen het korter te houden :)

Superleuk dat jullie dit lezen en als jullie andere informatie willen weten - wat ik hier nu naast de lessen doe of hoe het praktisch werkt - dan wil ik dat graag weten! Ik heb nog nooit eerder een blog geschreven (of echt gelezen) dus weet ook niet wat normaal is.

Thanks for supporting :)

Groetjes!











  • 03 Oktober 2012 - 18:59

    Adam:

    Supermooi Elisa! En het hoeft denk niet korter hoor! Ik lees er iig zo door heen. Nog heel veel plezier en leerzame lessen toegewenst!

    Bless you! Xx

  • 04 Oktober 2012 - 14:56

    Manya:

    Hihi, lekkerding. Helemaal top dat je het naar je zin hebt en zoveel leert, neem alles lekker rustig in je op en pak het stap voor stap aan :). Je hoeft, gelukkig, niet alles in een keer te kunnen! Ben super trots op je dat je zo je best doet en lees graag nog veeeel langere blogs.
    Dikke kuss en love Manya

  • 04 Oktober 2012 - 18:00

    Ferdy Korpershoek:

    Lekker bezig Elisa!! K lees goeie dingen! En dat al na pas 2 weken! :) Nou succes met alles!! cheers, Ferdy

  • 04 Oktober 2012 - 18:05

    Isabelle:

    Hee piesie! Wat heftig allemaal, al die veranderingen, doe lekker wat je doen moet!
    Ik vind het heel leuk om je blog te lezen, sommige dingen zijn voor mij natuurlijk wat gek om te lezen, dus daar moet je nog maar wat uitleg over geven!

    Dikke kus en knuffel

  • 05 Oktober 2012 - 21:56

    Elisa Vreugdenhil:

    Heey lieverds!

    Supergaaf jullie reacties, ik ben erg blij dat jullie het leuk vinden!
    Als er nog iets anders bij moet, doe ik dat graag :D

    Dit weekend kom ik weer naar huis, so be in church (H)
    xx

  • 06 Oktober 2012 - 16:30

    Pieter Jan:

    Ha Elisa,

    Het is heel mooi hoe je het verwoord. Zoek niet de rand van nog-net-acceptabel-christelijk-gedrag, maar ga naar het het centrum van het evangelie : Jezus zelf. Gaaf dat je zulk onderwijs krijgt en er van geniet en NATUURLIJK laat God aan jou zien Hoe en Wie Hij is, als je Hem zoekt, maarre ... soms geeft Hij daarover openbaring in een split-second, maar heel vaak, misschien wel meestal, ook juist door bepaalde (pittige) processen heen in je leven, waardoor je gevormd wordt. Tot morgen ! PJ

  • 06 Oktober 2012 - 16:30

    Pieter Jan:

    Ha Elisa,

    Het is heel mooi hoe je het verwoord. Zoek niet de rand van nog-net-acceptabel-christelijk-gedrag, maar ga naar het het centrum van het evangelie : Jezus zelf. Gaaf dat je zulk onderwijs krijgt en er van geniet en NATUURLIJK laat God aan jou zien Hoe en Wie Hij is, als je Hem zoekt, maarre ... soms geeft Hij daarover openbaring in een split-second, maar heel vaak, misschien wel meestal, ook juist door bepaalde (pittige) processen heen in je leven, waardoor je gevormd wordt. Tot morgen ! PJ

Tags: Heerde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heerde

DTS, here we come!

Nog twee weekjes en dan is het zover; dat ga ik naar DTS! DTS betekent Discipelship Trainings School. Drie maanden zal ik daar les krijgen in Heidebeek en verblijf ik met ongeveer 25 andere studenten in een studentenhuis - wat voorheen een oud bejaardenhuis was - in Epe. Dit studentenhuis heet LIHT; Licht In Het Donker. Elke dag heb ik daar ontbijt om 07:00.. Lekker vroeg en ik ben al zo'n ochtendmens. Dat wordt dus gezellig! Daarna fietsen we met zijn allen naar het gebouw in Heidebeek om daar vervolgens les te krijgen en middag te eten - altijd warm. Lekker!
Elke week bespreken we een ander thema en krijgen we gastsprekers. Ook is er tijd voor aanbidding en muziek.
In deze drie maanden hoop ik te ontdekken wat God met mij wil en wat Zijn plan is met mijn leven. Ik hoop mijn identiteit in Hem te vinden en de relatie tussen mij en God te verbeteren. In deze drie maanden heb ik dus erg veel zin!
Maar de volgende drie maanden zijn ook zeker niet mis; dan wordt de groep in tweeën (of drieën) gesplitst en gaan we naar het BUITENLAND! Waarschijnlijk naar een ver land, anders heb ik mijn vaccinaties voor niets gehaald. Denk daarbij aan een land in Azië.

Dit wordt dus mijn avontuur het komende half jaar en als je wilt kan je dit avontuur meebeleven op dit blog. Leuk hea :)?

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2013

I'm back in Holland!

11 December 2012

Laatste bericht

07 December 2012

Mijn laatste blog voordat ik wegga!

24 November 2012

The Bible & The Kingdom of God

17 November 2012

De liefde van God & relaties
Elisa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 7900

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 01 Maart 2013

DTS, here we come!

Landen bezocht: