Introductieweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Elisa

23 September 2012 | Nederland, Heerde

Hay allemaal!

Hier dan eindelijk mijn eerste berichtje vanuit Heidebeek. Sorry dat ik zo laat wat van me laat horen, maar eerder heb ik nog niet echt de tijd gehad.
Laat ik een beetje beginnen met hoe het hier is en wat ik tot nu toe hier heb beleefd. Deze week was vooral een introducieweek en hadden we nog niet echt een structuur.

Woensdagmiddag kwam ik aan, samen met mijn moeder en zus bij Heidebeek; zo heet het gebouw waar we met zijn 25'en les krijgen en warm middageten hebben. We werden erg warm ontvangen en er waren al best wat studenten in de 'coffeecorner'. Het was erg spannend, want je weet niet hoe iedereen is en je weet niet zo goed wat je die dag kan verwachten. Maar later in de week wisten we van elkaar dat iedereen het erg spannend vond en daar hetzelfde over dacht.
De eerste dag was vooral het aankomen op Heidebeek, kennismakingsspellen doen en praten met elkaar. Dit hebben we op het LID gedaan (Licht In het Duuster). Dit gebouw is ongeveer een kwartier fietsen van het gebouw Heidebeek en hier slapen we, ontbijten we en krijgen we avondeten. Hier chillen we ook en sporten we buiten. Natuurlijk heb ik ook mijn roommates ontmoet. Ze zijn heel erg aardig en één meisje komt uit Northern Island. Ze praat dus engels en wij moeten ook constant engels praten. Dat vind ik heel erg leuk, want dan leer ik ook weer goed mijn engels bij!
Ik moet wel zeggen dat de eerst dag nog een beetje onwennig was voor iedereen en hadden we oppervlakkige gesprekken met elkaar, maar later in de week kwam daar zeker verandering in!

De tweede dag -donderdag- hebben we vooral veel informatie gekregen over de achtergrond van DTS Heidebeek en YWAM (Youth With A Mission) in het algemeen. YWAM is eigenlijk een soort golf die over heel de wereld gaat en in veel landen in de wereld zit ook een basis van YWAM. We kregen dus een achtergrond van waar we nu echt in 'beland' waren en waar wij een deel van uit mochten maken.

Vrijdag hadden we introductie van onze mentoren; iedere student krijgt een eigen mentor waarmee we kunnen praten. Dat is sowieso één keer in de week en kan nog vaker als je dat zou willen. Daarbij moeten we elke week een logboek bijhouden van wat we hebben geleerd die week en wat ons vooral aansprak. Zo kunnen we ons proces op papier zetten voor verwerking, maar ook om later te kijken wat je allemaal hebt meegemaakt. Helaas kregen we ook informatie over onze work duty haha. Ik moet het huis op LID schoonmaken elke dag.. Maar dat soort dingen horen er ook bij. Niet in mijn eentje natuurlijk!
Vrijdag begonnen we ook met het delen van onze getuigenissen. Hier was iedereen totaal vrij in, maar uiteindelijk is iedereen naar voren gekomen. Het was erg bijzonder. Sommige verhalen waren zo heftig dat ik moest huilen. Het maakte de banden tussen mensen en iedereen in de groep zoveel sterker. Wat erg fijn was, was dat elke keer wanneer er ongeveer vijf studenten hun getuigenis hadden verteld, werd er individueel met een paar mensen voor hen gebeden. Het maakt de relatie tussen mensen zoveel dieper en een persoon wordt zoveel meer puur alleen al doordat men verteld waar hij of zij doorheen gaat. Het was erg bijzonder. De getuigenissen gingen door tot vandaag (zondag), omdat het veel tijd vergt maar ook veel emotie.

Zaterdag heb ik een betere band gekregen met mijn kamergenootjes en heeft God echt laten zien waarom wij samen op een kamer slapen. We kunnen zoveel met elkaar delen van wat we hebben meegemaakt, maar ook kunnen we elkaar helpen daarin. Deze dag heb ik ook echt gezien dat mensen die hier wonen - veel van de staff die wij hebben wonen echt op LID en hebben kinderen enzo - echt als een familie met elkaar omgaan en wel familie lijken. Het is zo fijn om deel te zijn van zo'n groep, iedereen geeft om elkaar en is geïnteresseerd. Natuurlijk komen er soms ook irritaties op, maar dat is altijd zo.
Zaterdag was ik ook jarig, dus dat was ook super! Sommige dingen had ik echt niet verwacht; er werden slingers opgehangen en ik kreeg een cadeau en iedereen stond in de ontbijtkamer op mij te wachten om te kunnen zingen. Dat vond ik heel erg lief. We hadden die dag ook een leuk spel gedaan om dichter naar elkaar te groeien. Mijn talenten kwamen in dit spel best goed naar boven en dat vond ik wel erg fijn. Ik had echt het gevoel dat ik mezelf kon zijn. De groep voelt gewoon erg goed aan en ik voel me thuis.

Vandaag ben ik naar een evangelische kerk geweest in Zwolle. Het was een erg goede dienst en voelde me al snel thuis in die kerk dus dat scheelt. Het was in een sporthal en er was een dienst om half tien en half twaalf, omdat er zoveel mensen komen. Denk dat er ongeveer duizend mensen waren om half tien en de andere duizend komen dan 's middags.
Vanavond lekker een barbecue gehad, was ook erg gezellig! En sinds vandaag loop ik ook al lekker in mijn sloffie; erg lekker om je nergens druk om te maken.

Wat ik hier al geleerd heb, is dat ik niet overal goed in hoef te zijn om leuk gevonden te worden. Ik ben altijd wel fanatiek als het om sport gaan en ben er ook wel redelijk goed in, maar vandaag gingen we dus voetvolley doen. Ik dacht dat ik dat wel kon, maar ik bakte er niet veel van! Ik raakte gefrustreerd en ik vond het echt niet leuk. Dat moet ik dus echt gaan leren, dat ik niet overal goed in wil zijn en hoef te zijn.

Dit bericht is wel erg lang zie ik nu, maar mijn volgende berichten zullen niet zo lang worden. Het was deze week een week waarin we veel hebben gedaan, maar volgende week begint week 1 officieel en starten de lessen. Dan hebben we dus niet veel diversiteit in activiteiten, maar zal ik vooral schrijven over de dingen die ik heb geleerd en hoe ik mij daarover voel of wat ik nog moet leren.
Elk einde van de week zal ik een berichtje plaatsten op mijn logboek daarover en niet zo lang als deze!

Ik vind het echt leuk dat jullie mij allemaal willen volgen hierin en ik hoop dat het allemaal goed gaat op de thuisbasis! Als er iets aan de hand is wil ik daar namelijk graag voor bidden.

Spreek jullie gauw en het gaat jullie goed ;)

  • 23 September 2012 - 21:07

    Ferdy Korpershoek:

    Heey Elisa!! Leuk leuk leuk om te lezen hoe je eerste week was! Ik herken veel van mijn bijbelschooltijd. Ooooh volgens mij ga je een geweldige tijd tegemoet! :D Succes met alles wat je doet! Cheers, Ferdy

  • 23 September 2012 - 23:59

    Pieter Jan En Jeannette:

    Tja Elisa, als je niet zo goed bent in voetvollye, wat heeft je verdere leven dan nog voor zin :-) :-) :-)
    Als ik dat allemaal zo lees, dan denk ik dat je een prachtige tijd tegemoet gaat. Een versterking van je fundament om je levenshuis op te bouwen. Heel veel zegen gewenst.

  • 24 September 2012 - 18:02

    Sarah Kooijman:

    Echt super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    En heel mooi dat je al zo goed kan opschieten met iedereen.
    Heel veel succes komende week en ik ben erg benieuwd naar je nieuwe bericht ;)

    Veel zegen,

    Sarah

  • 26 September 2012 - 18:35

    Mirjam:

    Hee lief zusje,

    Wat mis ik je! Ik weet niet waarom maar ik moest weer huilen toen ik je berichtje las (:-$)
    Ben zo blij dat je je plek gevonden hebt en dat je je thuis voelt daar!
    Wel heftig die getuigenissen gelijk, zeg. Maar inderdaad wel goed voor de 'bonding' en de sfeer in de groep.
    Moet je echt elke dag het hele huis schoonmaken?! :-O
    Lieverd, heel veel plezier! Geniet ervan! Niet te erg veranderen, hea ;-)

    Dikke kus en knuffel, Mirjam

  • 26 September 2012 - 23:50

    Margriet:

    Elies!

    Wat schrijf je leuk. En echt superleuk dat je lieve kamergenootjes hebt en dat je Engels met ze praat.
    Ik kan niet eerlijk gezegd niet wachten tot deze zes maanden voorbij zijn :$
    Maar ik kan je gratis bellen met de huistelefoon, dus het komt helemaal goed <3

    Heel veel plezier, mooie momenten met God en maak mooie foto's :)

    Kusje,

    Margrietos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heerde

DTS, here we come!

Nog twee weekjes en dan is het zover; dat ga ik naar DTS! DTS betekent Discipelship Trainings School. Drie maanden zal ik daar les krijgen in Heidebeek en verblijf ik met ongeveer 25 andere studenten in een studentenhuis - wat voorheen een oud bejaardenhuis was - in Epe. Dit studentenhuis heet LIHT; Licht In Het Donker. Elke dag heb ik daar ontbijt om 07:00.. Lekker vroeg en ik ben al zo'n ochtendmens. Dat wordt dus gezellig! Daarna fietsen we met zijn allen naar het gebouw in Heidebeek om daar vervolgens les te krijgen en middag te eten - altijd warm. Lekker!
Elke week bespreken we een ander thema en krijgen we gastsprekers. Ook is er tijd voor aanbidding en muziek.
In deze drie maanden hoop ik te ontdekken wat God met mij wil en wat Zijn plan is met mijn leven. Ik hoop mijn identiteit in Hem te vinden en de relatie tussen mij en God te verbeteren. In deze drie maanden heb ik dus erg veel zin!
Maar de volgende drie maanden zijn ook zeker niet mis; dan wordt de groep in tweeën (of drieën) gesplitst en gaan we naar het BUITENLAND! Waarschijnlijk naar een ver land, anders heb ik mijn vaccinaties voor niets gehaald. Denk daarbij aan een land in Azië.

Dit wordt dus mijn avontuur het komende half jaar en als je wilt kan je dit avontuur meebeleven op dit blog. Leuk hea :)?

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2013

I'm back in Holland!

11 December 2012

Laatste bericht

07 December 2012

Mijn laatste blog voordat ik wegga!

24 November 2012

The Bible & The Kingdom of God

17 November 2012

De liefde van God & relaties
Elisa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 7902

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 01 Maart 2013

DTS, here we come!

Landen bezocht: