Mijn grote leugen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Mijn grote leugen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Mijn grote leugen

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

22 Oktober 2012 | Nederland, Amsterdam

Hello Dames en Heren,
&alle appels en peren!

Vandaag de dag zit ik lekker achter een computer in hartje Amsterdam. We zitten nu op deze bases voor een week! We gaan hier evangeliseren op de Dam, dus dat is best spannend. Ben benieuwd wat voor dingen we mee gaan maken!
Wat ik ook nog tegen jullie wil zeggen, is dat ik jullie reacties echt heel erg leuk vind altijd! Heel leuk dat jullie echt mijn blog lezen; dat doet me goed :)

Maar deze week in Amsterdam is net begonnen, dus zal ik jullie wat over vorige week vertellen! We hebben het over identiteit gehad; wat voor mij een spannend onderwerp was.
We kregen les van Ada Bruynes, een hele leuke spontane vrouw rond de vijftig jaar (51 jaar om precies te zijn). Het leuke was dat zij anders les gaf - niet volgens een programma - maar echt geleidt door God. Heel anders, maar wel leuk!

Woensdag begon voor mij echt de les. We hadden het over het kruis en bij mij is dan altijd het gevaarlijke dat ik het 'doorpasseer'. Dan denk ik: "Ja dat weet ik al, dat heb ik al gehoord." En dan luister je niet supergoed meer. Maar dit keer kreeg ik echt een hele andere kijk op het kruis en zag in hoeveel en wat het nu precies betekende (nogmaals; if you want to know more, e-mail me!). Een openbaring kreeg ik nog niet echt, want ik kan simpelweg niet geloven en bevatten dat Jezus aan het kruis is gegaan uit LIEFDE. Dat komt voort uit de leugen die ik geloofde, waar we het donderdag over hadden.
Vaak geloven wij in een leugen - denk aan Bill Payne met zijn truthbox - die wij als waarheid zien. Wij hebben een eigen realiteit, terwijl dit helemaal niet DE realiteit is! Daardoor is er ook geen plaats voor Gods Waarheid, terwijl dat zoveel chiller is.
Ik zal vertellen wat mijn grote leugen was..

Donderdag zat ik vooraan lekker te luisteren naar Ada haar verhalen. Ze kan leuk vertellen met armgebaren erbij en een beetje lopen hier en daar. Op een gegeven moment begon mijn maag een beetje te draaien, want ze zei PRECIES hoe ik me al heel lang voelde, maar waar ik nog nooit bewust van ben geweest. Dit is wat ze zei:

"Soms hebben wij wel eens last van het 'zie-je-wel-isme'. We hebben
een bepaalde realiteit over onszelf aangenomen, die overigens vaak in het verleden is opgedaan als kind, omdat je dan nog niet goed gebeurtenissen of uitspraken kan interpreteren. Hiervandaan komt dan een basisovertuiging die je zo'n beetje heel je leven blijft horen (in je gedachten). Bij elke gelijke situatie komt deze basisovertuiging weer terug en bevestig je jouw eigen realiteit.

Neem nu als voorbeeld dat je je niet geliefd voelt. Je denkt dat je niet waardevol bent, niemand mist je als je er niet bent en zo belangrijk ben je nu ook weer niet. Je teamleider van de dts loopt jou voorbij in de gang - terwijl jij hoi zegt - en ziet jou niet eens staan:
" ZIE JE NOU WEL! NIEMAND HOUDT VAN MIJ! Nou, weet je wat, stik er dan maar in. Dan wijs ik jou ook lekker af en vind ik jou ook niet meer leuk!"
De basisovertuiging komt telkens terug en zo komt er als het ware een spoor van deze gebeurtenissen en heb je 'bewijs' dat jouw realiteit waarheid is. En vaak vinden we dat gevoel nog lekker ook. Want ja, je hebt als het ware gelijk; het is jouw realiteit die bevestigt wordt."

BAM! Precies hoe ik me voelde. Dit was de grote leugen waar ik in geloofde. Niet bewust, maar wel ergens in mijn achterhoofd. Toen werd ik wel erg emotioneel.

Die avond hebben we deze leugen op een spiegel geschreven en met een hamer gebroken. Toen dacht ik: "Ja hallo, ik kan wel een spiegeltje breken, maar ik geloof nog steeds in die leugen! Het is nog steeds waarheid voor mij!"
MAAAAAR.. Er IS een oplossing: yeaah!

Wij hebben onze gedachten onder invloed; het zijn immers onze gedachten. Wij kunnen er dus voor KIEZEN om iets geloven of niet.
Maar hoe weet je nou dat wat jij gelooft onwaarheid is? Want het is immers jouw waarheid, waar jij in gelooft.
Vraag aan God wat Zijn Waarheid is over jou en lees in de Bijbel wat Hij van jou vindt. Leef volgens Gods Waarheid en dan zul je dingen ontdekken waar jij in hebt gelooft, wat een leugen was! Je kan het natuurlijk ook aan andere mensen vragen. Wees daar niet bang voor. En ik weet; tuurlijk zijn er mensen die niet van mij houden en mij misschien niet leuk vinden. Dat is nou eenmaal zo. Maar dat niemand mij leuk vindt en niemand van mij houdt; dat slaat natuurlijk nergens op!

Ik voelde me de volgende dag echt beter en ik weet: IK ben degene die een keuze maakt over MIJN gedachten. WIL ik negatief denken of wil ik Gods waarheid weten: dat ik WEL geliefd ben, WEL geaccepteerd en WEL gemist wordt als ik er niet ben? Dat ik vergeven ben en niet mijn best hoeft te doen om mijn fouten te bedekken of iets dergelijks. Heerlijk toch om in zulke vrijheid te leven?
- en dan zeg ik niet dat je nu expres lekker veel fouten mag maken, maar dat is dan weer een hartskwestie natuurlijk.

Ik zie dat ik weer lekker bezig ben; extra respect voor degenen die mijn blog lezen! Maar dit is wel wat mij erg heeft geraakt :)

We hebben het deze week ook over homoseksualiteit gehad en sterker nog; twee meiden die daar bij waren wonen hier op de bases van Amsterdam. Dus als je nog vragen hebt daarover kan ik het aan hen vragen of eventueel jullie met hen in contact brengen. Ik had namelijk veel vragen erover en het is fijn om het van iemand te horen die er mee heeft geworsteld!

Nu ga ik echt stoppen!
Superlief dat jullie mijn blog blijven lezen :)

Groetjes uit Amsterdam!

  • 22 Oktober 2012 - 21:56

    Elisa Vreugdenhil:

    Sorry mensen, ik had hier foto's bij gewild maar ik heb mijn kabel niet bij me!
    Ik zal volgende week wat leuke foto's op facebook en op mijn blog plaatsen. Nu is het een beetje kaal hea?

  • 22 Oktober 2012 - 22:23

    Pieter Jan:

    Helemaal eens met jouw ( = Gods ) nieuwe werkelijkheid ! Je bent een prachtmens.
    Lekker bezig zo ! Vertel maar door op de Dam ...

  • 22 Oktober 2012 - 22:24

    Pieter Jan:

    Helemaal eens met jouw ( = Gods ) nieuwe werkelijkheid ! Je bent een prachtmens.
    Lekker bezig zo ! Vertel maar door op de Dam ...

  • 22 Oktober 2012 - 22:37

    Margriet:

    Your best entry so far.

    Superleuk om te lezen en ik heb er ook echt wat aan! Veel plezier in A'dammetje!

    Lafjoe! <3

  • 23 Oktober 2012 - 22:39

    Emar:

    Again, super cool en bemoedigend :) Zo cool om te zien dat je zo bezig bent, Elisa!

    x

  • 24 Oktober 2012 - 17:59

    Rick En Corrie:

    Het is helemaal geen moeite om je blog te blijven lezen, het is juist cool!
    En gaaf want ik heb ook wel eens last van 'zie-je-wel-isme',
    maar net als jij ga ik daar nu verandering in aan brengen!
    Ik ben de baas over mijn gedachte, de waarheid is God houd ontzettend veel van mij!
    Amen!!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende bericht, doei.

  • 26 Oktober 2012 - 09:34

    Manya:

    Je ben een topper en ik mis je en ik ben onwijs trots op je:)

  • 27 Oktober 2012 - 17:51

    Gerald:

    Mail me jouw kijk op het kruis aub ^_^
    Pls keep doing this!
    Hug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

DTS, here we come!

Nog twee weekjes en dan is het zover; dat ga ik naar DTS! DTS betekent Discipelship Trainings School. Drie maanden zal ik daar les krijgen in Heidebeek en verblijf ik met ongeveer 25 andere studenten in een studentenhuis - wat voorheen een oud bejaardenhuis was - in Epe. Dit studentenhuis heet LIHT; Licht In Het Donker. Elke dag heb ik daar ontbijt om 07:00.. Lekker vroeg en ik ben al zo'n ochtendmens. Dat wordt dus gezellig! Daarna fietsen we met zijn allen naar het gebouw in Heidebeek om daar vervolgens les te krijgen en middag te eten - altijd warm. Lekker!
Elke week bespreken we een ander thema en krijgen we gastsprekers. Ook is er tijd voor aanbidding en muziek.
In deze drie maanden hoop ik te ontdekken wat God met mij wil en wat Zijn plan is met mijn leven. Ik hoop mijn identiteit in Hem te vinden en de relatie tussen mij en God te verbeteren. In deze drie maanden heb ik dus erg veel zin!
Maar de volgende drie maanden zijn ook zeker niet mis; dan wordt de groep in tweeën (of drieën) gesplitst en gaan we naar het BUITENLAND! Waarschijnlijk naar een ver land, anders heb ik mijn vaccinaties voor niets gehaald. Denk daarbij aan een land in Azië.

Dit wordt dus mijn avontuur het komende half jaar en als je wilt kan je dit avontuur meebeleven op dit blog. Leuk hea :)?

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2013

I'm back in Holland!

11 December 2012

Laatste bericht

07 December 2012

Mijn laatste blog voordat ik wegga!

24 November 2012

The Bible & The Kingdom of God

17 November 2012

De liefde van God & relaties
Elisa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 7888

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 01 Maart 2013

DTS, here we come!

Landen bezocht: