Outreachland known! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Outreachland known! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elisa Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Outreachland known!

Door: Elisa

Blijf op de hoogte en volg Elisa

31 Oktober 2012 | Nederland, Amsterdam

Jawel jawel, de outreachteams zijn officieel bekend!
En ik ga naar...

*tromgeroffel*

INDONESIAAAAAA!
Ik heb er echt zo'n zin in! Ben ook erg benieuwd wat voor zware dingen we voor de kiezen krijgen, maar dat hoort er wel bij natuurlijk.

Vorige week hebben we met zijn allen al een mini-outreacht gehad naar Amsterdam; zoals jullie al wisten. Eerlijk gezegd vond ik het de eerste dag helemaal niks. Ik voelde me niet thuis, naar mijn idee - later bleek ook naar andere mensen hun idee - waren sommige mensen niet erg gastvrij. Dat vond ik wel erg jammer. Het is gewoon heel anders in Amsterdam; groter, niet rustig, veel mensen. Later hoorde ik ook dat ze door een moeilijke tijd zijn gegaan, dus dan krijg je eigenlijk alweer meer begrip en sla je jezelf voor je hoofd..
Maarja, zo voelde ik me dus de eerste dag. Gedurende de week kon ik mijn plekje wel vinden gelukkig.

We hebben het die week over evangelisatie gehad. Het was erg leerzaam. Ik heb veel praktische dingen geleerd; veel trucjes over hoe je met mensen een diep gesprek aan kan gaan, maar ook hoe je mensen kan laten geloven dat zijzelf ook iets geloven (bijvoorbeeld evolutietheorie is ook een geloof/aanname). En dat kon ik donderdagavond ook meteen uitoefenen! Het evangeliseren in Amsterdam was erg leuk, omdat er zoveel verschillende mensen rondlopen met zoveel verschillende meningen! Was heel gaaf om met hen te praten.

Verder wil ik het niet hebben over wat ik geleerd heb, maar wat we als groep hebben meegemaakt op de evangelisatiereisjes. Elke dag gingen we 's middags tot rond een uur van half 5 evangeliseren op straat in groepjes van ongeveer 6 personen. Op de donderdag gingen we 'Treasurehunting' doen; dat betekent dat voordat je gaat evangeliseren eerst aan God vraagt of bepaalde mensen Hem nodig hebben. Je vraagt of Hij kenmerken wilt geven van die persoon, misschien een naam, locatie of iets geks als een lolly of computerscherm. God kan van alles tegen je zeggen; vertrouw daar op!

Een jongen in mijn team, Sander, had verschillende dingen op zijn blaadje gezet; jongen met bruine jas genaamd Tim, school, brug, koelkast, zere enkel. De rest van het team had weer andere kenmerken die zij doorgekregen hadden.
En jahoor, daar gingen we dan met zijn zessen op pad in Amsterdam. We waren op de toegewezen locatie aangekomen en Sander ging meteen af op zijn 'treasure'. Hij zag een jongen met een bruine jas staan en vroeg aan hem:
"Hey, misschien een beetje rare vraag, maar heet jij toevallig Tim?"
Waarop de jongen antwoordde: "Huh, ja, hoe weet jij dat?!"
Sander was zelf ook een beetje verbaasd en kon niet zo goed geloven dat dit echt waar was, maar ging verder. Het bleek dat Tim christen was, maar eigenlijk een beetje losgeraakt was van het geloof. Sander liet hem zijn blaadje zien en vertelde hem over de treasurehunting. "God wilt hiermee denk echt laten zien dat Hij jou op het oog heeft, Tim. Hij wilt tot jou spreken!" Daar had de jongen zeker wat aan!

Een nog gekker verhaal - het kan nog gekker - was ook met Sander diezelfde dag. Hij stond op een brug en zag dat er een universiteit in de buurt was. Stefan (onze staffleider) vertelde hem naar binnen te gaan, want die dingen stonden op het briefje van Sander. Natuurlijk stond daar in de kantine een koelkast waarop een gegeven moment een mevrouw naartoe liep.
Stefan: "Jaa ga naar die mevrouw toe, misschien is zij wel degene die je zoekt!" Dus Sander liep op de mevrouw af en vroeg of zij misschien een zere enkel had. Jaja, de vrouw had tien jaar geleden een ongeluk gehad waardoor zij een zere enkel had gekregen. Sindsdien is zij overwichtig geraakt, omdat zij niet meer kon sporten en goed kon lopen. Sander liet haar het blaadje zien van de treasurehunt en de vrouw sprong een gat in de lucht. Een paar minuten eerder had zij op de vrouwentoilet God gevraagd om een teken of zij een studie moest gaan doen of niet. Zij zag Sander zeker als een teken (dat ze de studie moest gaan doen). Daarna heeft Sander nog voor haar enkel gebeden.

Nouuuu.. hoe bijzonder is dit?! En zo zijn er nog veel meer dingen gebeurd - dat ga ik jullie helaas besparen in dit blog. Maar het is zo gaaf dat God zulke dingen ECHT doet! Tuurlijk, je weet dat Hij leeft. Maar als je echt ziet dat Hij leeft, is het zo leuk. En dan zie je ook wel dat God humor heeft met de koelkast haha.
Daarbij heb ik ook geleerd, dat het niet erg is als God iets niet door mij doet, maar door iemand anders. Want uiteindelijk gaat het om de persoon die wordt bereikt, niet door wie of door wat God het doet. En als een groep hebben we op die manier heel veel mensen in Amsterdam kunnen bereiken!

Een laatste ding wat ik jullie wil gaan vertellen, is dat ik op donderdagochtend weer Gods liefde heel sterk heb ervaren. Dinsdag en woensdag was ik erg aan het twijfelen over het geloof en ging ik mijn eigen gedachten beredeneren. Het is goed om te onderzoeken waar je nu werkelijk in gelooft, zodat je dieper tot de Waarheid komt. En dat was die dinsdag en woensdag voor mij even moeilijk, maar donderdagochtend liet God zich echt aan mij zien. Aan het eind van de les kregen we de opdracht te ontdekken - net zoals God aan Salamo vroeg - wat jij wilt. Wat wil ik nu werkelijk? Ik bedacht me dat ik God wil. IK WIL GOD! En ik kreeg Hem. Ik kreeg zo'n liefde van binnen, ik wilde iedereen wel platknuffelen! Ik moest lachen en huilen tegelijk.

Daarbij kreeg ik een beeld dat wij onszelf als een cadeautje van liefde mogen zien, want dat zijn we in principe ook. God heeft ons gemaakt uit liefde voor zichzelf. Zodat wij deel kunnen uitmaken van de liefde. En zo kon ik me voorstellen dat ik een cadeau was, dat God blij met mij was. En zo ook met iedereen!
Ik kreeg de openbaring dat het zo geweldig is dat GOD regeert en niet iemand anders. Stel je voor dat we een God hadden die agressief was, die niet rechtvaardig en genadig was. En gelukkig is onze God wel rechtvaardig en genadig en niet agressief! En dan te bedenken dat Hij degene is die de hele wereld in Zijn hand heeft. Waar OOIT moeten wij bang voor zijn als degene die de wereld, het hele universum, in Zijn hand heeft en aan onze kant staat?
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want natuurlijk ben je nog wel bang voor dingen. Maar het is leuk om op deze manier de waarheid te ontdekken.

Dit is wat ik weer even met jullie wilde delen! Ik vind jullie allemaal zo leuk en ik hou van jullie :D
Als iemand nog gebed nodig heeft, wil ik erg graag voor je zijn ;)

Heel veel knuffels vanuit Epe

  • 01 November 2012 - 09:22

    Gerald:

    Whow!!! zooo coool! Geweldig!! Geeft mij hoop op dezelfde Geest hier in Skopje!
    hughug

  • 04 December 2012 - 12:58

    Pearl:

    Mooi mens,
    constant kippenvel en ik ben pas bij je tweede blog..
    jemig wat ben ik trots op je!!
    Echt niet te omschrijven hoe bizar het is om te zien dat wat je al tig keer gezien, gehoord, begrepen heb van God, geprofeteerd hebt over je mooie meid, werkelijkheid wordt!
    TE COOL ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

DTS, here we come!

Nog twee weekjes en dan is het zover; dat ga ik naar DTS! DTS betekent Discipelship Trainings School. Drie maanden zal ik daar les krijgen in Heidebeek en verblijf ik met ongeveer 25 andere studenten in een studentenhuis - wat voorheen een oud bejaardenhuis was - in Epe. Dit studentenhuis heet LIHT; Licht In Het Donker. Elke dag heb ik daar ontbijt om 07:00.. Lekker vroeg en ik ben al zo'n ochtendmens. Dat wordt dus gezellig! Daarna fietsen we met zijn allen naar het gebouw in Heidebeek om daar vervolgens les te krijgen en middag te eten - altijd warm. Lekker!
Elke week bespreken we een ander thema en krijgen we gastsprekers. Ook is er tijd voor aanbidding en muziek.
In deze drie maanden hoop ik te ontdekken wat God met mij wil en wat Zijn plan is met mijn leven. Ik hoop mijn identiteit in Hem te vinden en de relatie tussen mij en God te verbeteren. In deze drie maanden heb ik dus erg veel zin!
Maar de volgende drie maanden zijn ook zeker niet mis; dan wordt de groep in tweeën (of drieën) gesplitst en gaan we naar het BUITENLAND! Waarschijnlijk naar een ver land, anders heb ik mijn vaccinaties voor niets gehaald. Denk daarbij aan een land in Azië.

Dit wordt dus mijn avontuur het komende half jaar en als je wilt kan je dit avontuur meebeleven op dit blog. Leuk hea :)?

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2013

I'm back in Holland!

11 December 2012

Laatste bericht

07 December 2012

Mijn laatste blog voordat ik wegga!

24 November 2012

The Bible & The Kingdom of God

17 November 2012

De liefde van God & relaties
Elisa

Actief sinds 05 Sept. 2012
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 7882

Voorgaande reizen:

20 December 2012 - 01 Maart 2013

DTS, here we come!

Landen bezocht: